Hvordan du kan tiltrekke flere og bedre kunder – uten å løfte en finger

Vil du fremstå mer profesjonell som håndverker uten å jobbe mer? Her er de enkleste grepene som gir deg mer tillit, bedre kunder og flere henvendelser.

June 16, 2025

Det er lett å tro at man må jobbe døgnet rundt for å bli sett på som seriøs og profesjonell. Men sannheten er at det ofte handler mer om hvordan du fremstår, enn hvor mye du faktisk gjør.

Her er noen enkle og konkrete grep som gir deg mer troverdighet – uten at du trenger å løfte en ekstra hammer 🪨

1. Nettsiden din er ditt digitale førsteinntrykk

Se for deg at en kunde skal pusse opp badet og googler "rørlegger i Drammen". De klikker seg inn på nettsiden din og får opp:

  • Gode bilder av tidligere jobber
  • Fornøyde kunder som skryter av deg
  • Tydelig informasjon om hva du tilbyr
  • En hyggelig og profesjonell tekst
  • En enkel måte å kontakte deg på

Kunden tenker: "De her virker profesjonelle. De vet hva de driver med."

Du har allerede bygget tillit – uten å ha snakket med dem ennå. Det er det en god nettside gjør for deg 📈

Lær mer: Nettside for håndverkere – viktigere enn noen gang

Men hva om nettsiden din er dårlig?

Se for deg at den samme kunden klikker seg inn – men møter en utdatert nettside, dårlig mobilvisning, uklare tekster og gamle dårlige bilder.

Da tenker de fort: “Hvis nettsiden er så lite gjennomført, hvordan blir da jobben hjemme hos meg?” og "Disse kan jeg ikke stole på.."

En svak nettside kan faktisk skremme bort gode kunder – lenge før du får sjansen til å vise hva du kan.

2. Synlighet gjør deg til et trygt valg

Folk velger ikke alltid den beste. De velger den de stoler på.

Ved å være synlig på Google, Facebook og i lokale søk, fremstår du automatisk som mer seriøs. Du virker som et etablert firma, ikke bare "en som tar noen jobber på siden".

Du trenger ikke legge ut innhold hver dag. Bare det å dukke opp der kunden leter, kan være forskjellen på om de ringer deg – eller konkurrenten.

3. Referanser og bilder bygger troverdighet

Se for deg to scenarioer:

1. En snekker legger ut før- og etterbilder av prosjektene sine, med korte forklaringer og tilbakemeldinger fra fornøyde kunder.

2. En annen har ingen bilder, og sier bare "vi leverer kvalitet".

Hvem tror du kunden stoler mest på og kontakter først?

La jobben din snakke for seg selv. Enkle bilder, korte tekster og ekte referanser er gull verdt.

4. Profesjonell kommunikasjon (uten å bli for formell)

Du trenger ikke bruke vanskelige og teksniske ord. Fokuser heller på:

  • Å svare raskt
  • Å skrive klart og hyggelig
  • Å ha en signatur i e-post
  • Å bruke samme tone og logo på tvers av plattformer

...gjør at kunder oppfatter deg som ryddig og til å stole på 📢

5. Du ser dyrere ut – og tiltrekker bedre kunder

En ryddig og profesjonell nettside skremmer ikke bort kunder – den tiltrekker riktige kunder.

Kunder som er ute etter "noen som bare kan fikse det billigst mulig" kan bli skeptiske til deg når du fremstår "for proff". Det er faktisk en fordel. For da er det de seriøse kundene som blir igjen.

Én endring, stor forskjell

Du trenger ikke jobbe mer for å fremstå mer profesjonell.

Du trenger bare å vise det du allerede kan – på en måte som kundene faktisk legger merke til.

Vil du vite hvordan du kan gjøre dette enkelt og effektivt?

Ta en titt på hvordan vi hjelper håndverkere med å bygge en profil som faktisk gir kunder:

👉 https://www.handyweb.no/prosjekter

PS: 94% av førsteinntrykket på nett er basert på design.

Ønsker du å tiltrekke flere og bedre kunder? Book møte med oss

Relaterte artikler

Klar for å vinne flere kunder?

Oppdag hvordan en moderne og brukervennlig nettside kan løfte din bedrift til nye høyder.